Jak zmotywować pracowników w firmie?

poniedziałek, 05 luty 2018 20:43 //
Oceń ten artykuł
(7 głosów)

Podobnie jak w życiu osobistym, tak i w firmie, motywacja jest podstawą naszego działania. To dzięki niej podejmujemy czynności mające na celu doprowadzić nas do określonego celu. Firma w której pracownicy są dostatecznie zmotywowani, ma większe szanse prześcignąć konkurencję i osiągnąć sukces w swojej branży. Zmotywowany pracownik jest bardziej związany z firmą, jest kreatywny i osiąga lepsze wyniki.

Płacowe i pozapłacowe czynniki motywujące

Wyróżnia się dwa podstawowe czynniki motywujące w firmie: płacowe i pozapłacowe. Głównym czynnikiem motywującym pracowników jest satysfakcjonujące wynagrodzenie. Poza pensją pracodawcy mogą zaoferować swoim pracownikom dodatkowe pakiety socjalne, takie jak ubezpieczenie na życie, pakiety medyczne, karnety do obiektów sportowych czy okazjonalne bony, które wykorzystać można w sieciach handlowych. Istotne jest aby czynniki płacowe zostały zaspokojone w pierwszej kolejności.

Kierownicy zespołów i właściciele firm mają jeszcze do dyspozycji szereg pozapłacowych czynników motywujących. Jednym z takich czynników jest stworzenie w firmie ścieżki kariery oraz pomoc w rozwoju własnych umiejętności i ciągłym poszerzaniu wiedzy. Część pracowników traci motywację do pracy, w sytuacji gdy zaczynają odczuwać, że nie rozwijają się i mówiąc potocznie "stoją w miejscu". Ważna jest więc rozmowa, pozwalająca na poznanie faktycznych, indywidualnych potrzeb poszczególnych pracowników. Pracodawca może przydzielać takim pracownikom różne, z czasem coraz bardziej ambitne zadania, zaproponować inne stanowisko, czy skierować na konferencje branżowe i specjalistyczne szkolenia.

Wyjazdy motywacyjne

Ciekawym sposobem na poprawę motywacji w firmie jest organizacja wyjazdów oraz imprez motywacyjnych i integracyjnych dla pracowników. Wyjazdy takie nazywane są również wyjazdami nagrodowymi, ponieważ często są formą nagrody za dobry wynik finansowy w danym okresie, czy pomyślnie zakończony projekt. Najczęściej firmowe podróże motywacyjne trwają do siedmiu dni, a miejsce docelowe ogranicza jedynie budżet. W ostatnich latach popularnymi kierunkami są np.: Madera, Majorka, Gruzja, czy bardziej odległe destynacje, takie jak: Tajlandia, Indonezja, USA czy Japonia. Ciekawym pomysłem jest połączenie wyjazdu z udziałem w dużej imprezie sportowej, takiej jak wyścig Formuły 1, mecz zawodowej ligi NBA, czy też mecz piłkarski Champions Leauge. Cel wyjazdu, jego program oraz dodatkowe atrakcje powinny zostać zaplanowane w taki sposób, aby odpowiadały preferencjom ich uczestników i na długo pozostały w ich pamięci. Uczestnikami wyjazdów motywacyjnych mogą być również ważniejsi klienci firm oraz ich partnerzy biznesowi.

Skomentuj

Programy dla firm

  • Faktury - program do fakturowania

    Faktury - program do fakturowania

    Program Faktury skierowany jest dla małych i średnich firm, a dzięki prostej i intuicyjnej obsłudze, może być z powodzeniem używany…

Wasze komentarze